FORMULA 1 2024

O απόλυτος οδηγός

Η F1 χωρίζεται σε εποχές. Σε εποχές με πολύ σαφή σχηματισμό και πολύ ευδιάκριτα σύνορα.

Κάθε εποχή καθορίζεται και διαγράφεται από κάθε διαφορετικό πλαίσιο τεχνικών κανονισμών.

Στο ξεκίνημα κάθε εποχής, δηλαδή κάθε πλαισίου τεχνικών κανονισμών, μία ομάδα βρίσκει κάτι τόσο κρίσιμο και τόσο αποφασιστικό, που καμία άλλη δεν έχει βρει.

Κι αυτό το εύρημα το εξελίσσει χρόνο με το χρόνο, μένοντας έτσι διαρκώς ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό.

Στην τελευταία δεκαπενταετία, το πλαίσιο κανονισμών που άνοιξε το 2009 είχε στο επίκεντρο, ως το μαγικό συστατικό της επιτυχίας, το διπλό διάχυτη.

Το εύρημα άνηκε αρχικά στη Brawn GP, που κυριάρχησε στο σπορ σαν το παραμύθι της Σταχτοπούτας, αλλά ο αφανισμός κι η πώληση της ομάδας του Ρος Μπρον έδωσαν τα σκύπτρα της “εποχής του διπλού διαχύτη” στη Red Bull, και στον Άντριαν Νιούι που εξέλισσε διαρκώς την τεχνολογία ένα βήμα μπροστά από όλους μέχρι το 2013.

Ύστερα, το 2014 ήρθε η εποχή της υβριδικής μονάδας ισχύος. Η Mercedes επινόησε και εξέλισσε ήδη από το 2012 το εύρημα του split turbo: το διαχωρισμό του Turbo και την τοποθέτηση των δύο μερών του στις πλευρές του V του θερμικού κινητήρα, με τον ηλεκτροκινητήρα MGU-H εντός του V και ένωση των πάντων ομοαξονικά.

Ήταν ένας εύρημα που ο ανταγωνισμός πάσχιζε να το κάνει να δουλέψει στις δικές του μονάδες ισχύος, και χρειάστηκε να έρθει το 2021 για να καταφέρει να το πετύχει η Honda.

Και τότε οι κανονισμοί άλλαξαν ξανά. Οι μονάδες ισχύος έφυγαν από τη σκηνή το 2022, καθώς η εξέλιξή τους πάγωσε και όλοι λίγο ως πολύ απέδιδαν το ίδιο, και ήρθε στο φως του προβολέα το ground effect.

Η παραγωγή της (πλειοψηφίας της) άντωσης από το κάτω μέρος του δαπέδου.

Κι όταν το κρίσιμο εύρημα έχει να κάνει με την αεροδυναμική, ο Νιούι της Red Bull δεν φαίνεται εδώ και δεκαετίες να έχει αντίπαλο.

Είναι, το 2024, το τρίτο έτος της “εποχής του ground effect 2022-'25”, πριν περάσουμε πάλι σε μια άλλη εποχή το 2026 και δούμε ποιος θα κάνει την καλύτερη δουλειά στα κατά το ήμισυ ηλεκτροκίνητα μονοθέσια που θα δούμε σε δύο χρόνια.

Σε όλη αυτή την εξελικτική διαδικασία η Red Bull δείχνει να προεύεται σταθερά ένα βήμα πιο μπροστά από τον ανταγωνισμό, κι ίσως η διάδοχος της απόλυτα κυρίαρχης RB19 να καταφέρει να μην χάσει ούτε ένα GP φέτος.

Τουλάχιστον έτσι φάνηκε στις δοκιμές εξέλιξης των φετινών μονοθεσίων στο Μπαχρέιν, που λέγεται ότι η πρωταθλήτρια στααθερά εμφανιζόταν στην πίστα σε αρκετά χαμηλότερο mode του κινητήρα της Honda.

Συνεπώς, οι Mercedes, Ferrari, McLaren και Aston Martin μπορούν μόνο να μας εκπλήξουν, πέραν βεβαίως της συναρπαστικής όπως προδιαγράφεται -και φέτος- μάχης τους για τα πλευρικά σκαλιά του βάθρου.

Εκτός κι αν όντως η ταχύτητα της Ferrari στις συστοιχίες γύρων του αγώνα μας προσφέρει μια, κάποια έκπληξη.

Σήμερα στο Μπαχρέιν ξεκινά η μεγαλύτερη σεζόν της ιστορίας της F1, με 24 GP για πρώτη φορά στα χρονικά ενός σπορ που γίνεται όλο και πιο αδηφάγο.

Κάποτε θα έρθει η ώρα και του Σπα ή της Μόντσα για τους δρόμους της Νέας Υόρκης ή του Σικάγο, κάποτε ίσως και η ώρα της Σουζούκα για τους δρόμους της Οζάκα.

Η Eau Rouge, η 130R και η Parabolica θα ανταλλαχθούν για κάποια ορθή γωνία ανάμεσα σε πολυκατοικίες.

Και σε αυτή την εποχή δεν θα υπάρχουν πια σύνορα: ο ουρανός θα είναι το μόνο σύνορο.

Μάθετε τα πάντα για το πρωτάθλημα Formula 1 2024 στον απόλυτο οδηγό του SPORT24 που ετοιμάσαμε ειδικά για εσάς.

F1 2024
Τα TOP μυστήρια

Πόσο μπροστά είναι η Red Bull RB20 από τον ανταγωνισμό
Η Red Bull έριξε μια ισχυρή “βόμβα” το Φεβρουάριο με την αποκάλυψη της νέας RB20: δεν είναι μια απλή μετεξέλιξη του μονοθεσίου που κέρδισε 21/22 νίκες το 2023, αλλά ένα εντυπωσιακά αλλαγμένο αυτοκίνητο: σαν το προβάδισμα που είχε πέρσι να μην αρκεί στην ομάδα του Μίλτον Κινς, σαν να θέλει να “συνθλίψει τον ανταγωνισμό” όπως είπε ο Ντάνιελ Ρικιάρντο.

Η RB20 ήταν σαφώς ταχύτερη όλων στις δοκιμές του Μπαχρέιν - και τώρα το ερώτημα είναι κατά πόσο; Την πρώτη μέρα ο Μαξ Φερστάπεν ήταν ταχύτερος όλων κατά 1 δευτερόλεπτο, που είναι απερίγραπτα μεγάλη διαφορά, και μετά οι πρωταθλητές κατέβασαν το mode του κινητήρα της Honda. Οι δοκιμές κατάταξης στο Σακίρ θα δώσουν μια λίγο πιο σαφή απάντηση.

Ποιος ηγείται στη μάχη πίσω από τη Red Bull;
Η Scuderia Ferrari έδειξε να βρίσκεται σε εξαιρετική κατάσταση στις δοκιμές εξέλιξης, αλλά λέγεται ότι για να λύσει το μεγάλο της περσινό πρόβλημα διαχείρισης των ελαστικών έχει θυσιάσει λίγη από την περσινή της ταχύτητα που είχε στον έναν γύρο.

Όμως, απομένει να δούμε αν το cavallino θα είναι ανταγωνιστικό σε όλες τις διαφορετικές πίστες και συνθήκες, ή αν και πάλι σε κάθε διαφορετική συνθήκη θα μετατίθεται το κέντρο βάρους της απόδοσης μεταξύ των Mercedes, Ferrari, McLaren και Aston Martin στη μάχη για τις πλευρικές θέσεις του βάθρου.

Για παράδειγμα, η McLaren παραδέχεται ότι το Μπαχρέιν ποτέ δεν ταίριαζε στη φιλοσοφία των μονοθεσίων της. Αυτά για τη μάχη των πλευρικών θέσεων του βάθρου, όπως φαίνεται μέχρι στιγμής.

Πώς θα συνεργαστούν οι Χάμιλτον-Mercedes και Σάινθ-Ferrari
Με προδιαγεγραμμένο το τέλος της συνεργασίας τους στο κλείσιμο αυτής της σεζόν, οι Λιούις Χάμιλτον και Κάρλος Σάινθ καλούνται να ανταποκριθούν σε μια πολύ άβολη κατάσταση στις Mercedes και Ferrari, και οι ομάδες τους το ίδιο.

Ποιος μπορεί να κατηγορήσει τη Mercedes αν ρίξει πια τη ρύθμιση και την εξέλιξη της W15 πάνω στον Τζορτζ Ράσελ, ή αν στερεί από τον Χάμιλτον την πρόσβαση σε πληροφορίες για την επόμενη W16; Κατι τι αντίκτυπο θα έχει αυτό για τους υποστηρικτές του Λιούις;

Από την άλλη, η Scuderia επαφίεται αποκλειστικά στον άκρατο επαγγελματισμό του Κάρλος Σάινθ, αλλά αυτός από μόνος του δεν είναι και κανένα σπουδαίο κίνητρο - ειδικά αν κάθε χιλιοστό του cavallino φέτος θα εξελίσσεται στα γούστα και τις προτιμήσεις του Σαρλ Λεκλέρ. Άβολες καταστάσεις, στα όρια του καταστροφικού όταν κληθούν να γίνουν ορισμένες στρατηγικές επιλογές στους αγώνες.

Πώς θα εξελιχθεί το μεγάλο μεταγραφικό παζάρι για το 2025
Στο τέλος του 2024 λήγουν τα συμβόλαια των 14 από τους 20 φετινούς οδηγούς της Formula 1, και όλη τη χρονιά στο παρασκήνιο των GP θα εκτυλίσσεται και η διαρκής παραφιλολογία για τα μεταγραφικά σενάρια που “πήραν φωτιά” μετά τη “βόμβα” που έριξε ο Λιούις Χάμιλτον με τη μετακίνησή του στη Ferrari του χρόνου.

Οι πρώτοι αγώνες της χρονιάς θα προσφέρουν στους οδηγούς τις πρώτες ενδείξεις σχετικά με την ανταγωνιστικότητα κάθε ομάδας, καθώς το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην κάλυψη της θέσης του Χάμιλτον στη Mercedes από τον Φερνάντο Αλόνσο ή τον Αντρέα Κίμι Αντονέλι, στη θέση της Red Bull δίπλα στον Φερστάπεν και στον επόμενο σταθμό της καριέρας του Κάρλος Σάινθ.

F1 2024
Οι Πρωταγωνιστές

Μαξ Φερστάπεν
Είναι που είναι ένα φαινομενικό ταλέντο, ο Μαξ έχει τώρα και όλη την αυτοπεποίθηση του κόσμου και φαντάζει αληθινά δύσκολο να τον κερδίσει κανείς ακόμα και με ισάξιο μονοθέσιο.

Ο Ολλανδός είχε την ίδια αυτοπεποίθηση και στο ξεκίνημα του 2023, και χάρη σε αυτή κατάφερε στον 4ο αγώνα της χρονιάς -στο Αζερμπαϊτζάν- να βρει με τον Τζιανπιέρο Λαμπιάσε ένα πακέτο ρυθμίσεων που τον έκαναν αόρατο για όλη την υπόλοιπη σεζόν.

Κέρδισε 19 από τους 22 αγώνες πέρσι - πόσες νίκες τον περιμένουν, άραγε, φέτος;

Λιούις Χάμιλτον
Σε ένα περιβάλλον που πλέον, εύλογα, δεν κινείται γύρω από εκείνον, και με λιγότερη πειθώ προς την ομάδα σχετικά με τις αλλαγές του μονοθεσίου που επιθυμεί, μιας και στο τέλος της χρονιάς φεύγει για τη Ferrari, ο Λιούις έχει λιγάκι δεμένα τα χέρια του φέτος.

Στο μόνο που μπορεί να ελπίζει, και φαίνεται να το διαθέτει, είναι σε ένα πολύ πιο ισορροπημένο και δεκτικό στις ρυθμίσεις μονοθέσιο, ώστε να μπορεί να αντλεί το μέγιστο από εκείνο σε κάθε αγωνιστικό τριήμερο.

Όμως, ξεκινά μια σεζόν εν γνώσει του ότι η βαρύτητα της ομάδας είναι αποκλειστικά πια στον οδηγό του διπλανού γκαράζ.

Σαρλ Λεκλέρ
Μια πολύ κρίσιμη σεζόν για τον Μονεγάσκο. Πρέπει ο 25χρονος να καθιερωθεί πλήρως ως ο οδηγός-ηγέτης στον οποίο η Scuderia πρέπει να χτίσει το μέλλον της, πριν από την έλευση του Λιούις Χάμιλτον το 2025.

Για να το πετύχει πρέπει να ηγηθεί της εξέλιξης της SF-24 (και του συνεπακόλουθου μονοθεσίου του 2025) στις δικές του οδηγικές προτιμήσεις και προδιαγραφές, και επίσης πρέπει να απαλλαγεί από τις στιγμές έλλειψης αυτοπεποίηθησης που δεν είχαν ποτέ οι πρωταθλητές σαν τον Σένα, τον Σουμάχερ, τον Αλόνσο, τώρα τον Φερστάπεν και τον Χάμιλτον, που θα είναι έτοιμος να εκμεταλλευτεί κάθε τέτοια στιγμή του Λεκλέρ ακόμα και τα 40 χρόνια του.

Φερνάντο Αλόνσο
Αν ο Φερνάντο Αλόνσο των πρωταθλημάτων του 2005-'06 ήταν ένα παντελώς αδάμαστο αγωνιστικό φαινόμενο, σήμερα προσθέτει στην οδηγική του ικανότητα -με τον τόσο ιδιαίτερο τρόπο της 'αλληλο-εξουδετέρωσης' των τάσεων υποστροφής και υποστροφής του μονοθεσίου στο κέντρο της στροφής- την εμπειρία.

Και η εμπειρία φαίνεται να είναι της ίδιας βαρύτητας με τη νεότητα. Όταν λείπει η μία, το ζωτικό χώρο στην οδηγική μαεστρία του καταλαμβάνει η άλλη.

Δεν χωρά καμία αμφιβολία πως αν η Aston του δώσει έστω και έναν υπαινιγμό για τη μάχη του τίτλου, ο Φερνάντο θα είναι εκεί και θα κοιτάζει στα μάτια τον Φερστάπεν χωρίς καμία ανασφάλεια. Δεν μπορούν πολλοί να το νιώσουν αυτό.

Λάντο Νόρις
Ο Βρετανός πάσχει από το ίδιο πνευματικό ντεσαβαντάζ που έχει και ο Λεκλέρ: κάνει λάθη και κατηγορεί συχνά τον εαυτό του για αυτά, εμφανίζοντας ρωγμές ανασφάλειας και ενίοτε έλλειψης αυτοπεποίθησης.

Το ταλέντο του δεν χωρά αμφιβολία, αλλά ο ψυχισμός του για να αντιμετωπίσει τον Φερστάπεν απομένει να φανεί.

Καλείται, επίσης, και από πλευράς προσωπικότητας να αναδυθεί σε ηγέτη της McLaren, μετά το νέο του πολυετές συμβόλαιο, ενώ την ίδια στιγμή καταδιώκεται από ένα σπάνιο διαμάντι που λάξεύεται όσο και περισσότερο στο διπλανό γκαράζ: τον Όσκαρ Πιάστρι.

Όσκαρ Πιάστρι
Ο νεαρός Αυστραλός έκανε το 2023 την καλύτερη πρώτη σεζόν πρωτοεμφανιζόμενου οδηγού μετά τον Λιούις Χάμιλτον το 2007, και με την εμπειρία ενός ολόκληρου έτους που απέκτησε -κερδίζοντας επίσης και έναν αγώνα Sprint, στο Κατάρ- φέτος δεν αποκλείεται να είναι η μεγάλη αποκάλυψη της σεζόν.

Η δυσθυμία της υπόθεσης της αποχώρησής του από την Alpine για τη McLaren, που δικαιώθηκε πανηγυρικά, έχει πλέον σκορπίσει τον άνεμο. Για την περίπτωση του Όσκαρ Πιάστρι, το ερώτημα δεν είναι αν θα γίνει πρωταθλητής, αλλά πότε.

Τζορτζ Ράσελ
Σε μία και μόνο δύσκολη χρονιά, το 2023, ο Ράσελ απώλεσε τη φοβερή φήμη που τον συνόδευε στις μέρες του στη Williams και μετά την πρώτη του σεζόν με τη Mercedes.

Φταίει κυρίως το προβληματικό και εντελώς ιδιότροπο μονοθέσιο Mercedes W14, και ενίοτε και η δική του απόδοση - και εκείνο το λάθος στη Σιγκαπούρη, που μπορεί να του κόστισε και τη νίκη.

Ο Βρετανός πρέπει να πείσει τώρα την ομάδα του Μπράκλεϊ ότι έχει όλα όσα χρειάζονται για να γίνει ο νέος Λιούις Χάμιλτον της Mercedes, και να αποτρέψει την έλευση του Φερνάντο Αλόνσο.

Κάρλος Σάινθ
Ο Ισπανός -που δεν πρέπει να υπάρχει άνθρωπος στον πλανήτη που να μην τον συμπαθεί μετά το σήριαλ με τον Χάμιλτον- αντιμετώπιζε με ανωτερότητα και ιδιαίτερη αξιοπρέπεια τον εξοστρακισμό του από το Μαρανέλο.

Το ερώτημα, όμως, είναι πού βρίσκει το κίνητρο για τη φετινή σεζόν. Μπορεί να θέλει να δείξει ότι οι Ιταλοί έκαναν λάθος, μπορεί να θέλει να γιατρέψει τον εγωισμό του, ή μπορεί να θέλει να αυξήσει τις μετοχές του στη μεταγραφική αγορά.

Μάλλον, λοιπόν, δεν θα είναι και τόσο αδιάφορος φέτος, αξιοποιώντας το μεγάλο του προτέρημα της στρατηγικής αγωνιστικής ευφυΐας που δεν δείχνει να διαθέτει σε τόσο υπερθετικό βαθμό ο Λεκλέρ.

Σέρτζιο Πέρεζ
Ο Μεξικανός άκουσε κάθε είδους σχόλιο πέρσι με στωικότητα, γνωρίζοντας ότι είναι πολύ καλύτερος οδηγός από όσο φαινόταν μέσα σε ένα μονοθέσιο που πήρε από νωρίς το δρόμο της εξέλιξής του στα μέτρα του Φερστάπεν.

Το πρόβλημα του Πέρεζ είναι ότι έχει εντελώς διαφορετικό στιλ από τον Ολλανδό: υποστροφικός εκείνος, υπερστροφικός ο Μαξ.

Έτσι, τον αδικούν κατάφορα τα σχόλια του 2023, και εν μέρει και τα αποτελέσματα.

Φέτος καλείται και πάλι να λύσει αυτό το γρίφο, της προσαρμογής της RB20 στα μέτρα του, με το ρίσκο να αποχαιρετίσει την πρωταθλήτρια στο τέλος της σεζόν.

F1 2024
Οι αλλαγές στους κανονισμούς

Βρισκόμαστε στην τρίτη χρονιά του πλαισίου κανονισμών που ξεκίνησε το 2022, και το οποίο επανέφερε στο σπορ το ground effect από τις αρχές της δεκαετίας του 1980. Το ground effect έφερε τη μεγάλη αλλαγή της παραγωγής της πλειοψηφίας την άντωσης από το δάπεδο, αντί για το αμάξωμα και τις πτέρυγες - όπως ίσχυε μέχρι και το 2021.

Ο Άντριαν Νιούι, ο μοναδικός σχεδιαστής της F1 που έζησε την πρώτη εποχή του ground effect, δημιούργησε για λογαριασμό της Red Bull Racing μακράν το πιο αποδοτικό σχέδιο της νέας αυτής εποχής, κάνοντας την ομάδα του Μίλτον Κινς ανίκητη. Και παρότι η F1 στο παρελθόν άλλαζε συχνά τους κανονισμούς για να πλήξει μία ομάδα που κυριαρχούσε, στερώντας το ενδιαφέρον από το σπορ, φέτος δεν έκανε κάτι τέτοιο.

Οι τεχνικοί κανονισμοί -εκτός λίγων και όχι σημαντικών εξαιρέσεων- παρέμειναν εν πολλοίς αναλλοίωτοι, ενώ θυμίζουμε ότι από το Σεπτέμβριο του 2022 και μέχρι το τέλος του 2025 έχει απαγορευθεί ολοκληρωτικά η εξέλιξη των μονάδων ισχύος - προκειμένου να εργοστάσια να εξοικονομήσουν τους πόρους και να αφιερώσουν τις υποδομές τους στην αλλαγή των κανονισμών των κινητήρων, το 2026.

Μαζί με τις αλλαγές στους κινητήρες, τις πρώτες μετά το πέρασμα στις υβριδικές μονάδες ισχύος το 2014, το 2026 θα γίνουν σημαντικές τροποποιήσεις και στο σχεδιασμό των μονοθεσίων.

Ωστόσο, η FIA έχει απαγορεύσει στις ομάδες να δουλεύουν -από τώρα- στο σχεδιασμό των μονοθεσίων του 2026, που σημαίνει ότι για όλη τη διάρκεια της φετινής σεζόν θα εξελίσσονται τα αυτοκίνητα του 2024 και ‘25.

Ενόψει, λοιπόν, της μεγαλύτερης σεζόν της ιστορίας της F1, με 24 GP, ας δούμε τις φετινές -περιορισμένης έκτασης- αλλαγές στους τεχνικούς και αγωνιστικούς κανονισμούς:

Η νέα δομή των τριημέρων με αγώνα Sprint
Για δεύτερη διαδοχική σεζόν, η F1 θα έχει και φέτος 6 αγωνιστικά τριήμερα που θα περιλαμβάνουν τον μικρό αγώνα Sprint.

Μόνο που φέτος έχει αλλάξει η δομή των τριημέρων αυτών: πλέον την Παρασκευή θα διεξάγεται η μία και μοναδική περίοδος ελεύθερων δοκιμών και το απόγευμα το Sprint Shootout (οι δοκιμές κατάταξης του αγώνα Sprint).

Το Σάββατο θα λαμβάνει χώρα το πρωί ο αγώνας Sprint και το απόγευμα οι δοκιμές κατάταξης του GP της Κυριακής.

Η αντιμετώπιση των ακραίων καιρικών συνθηκών
Μετά το περσινό GP του Κατάρ, όπου πολλοί οδηγοί έφτασαν στα όρια της λιποθυμίας από τις ακραίες συνθήκες καύσωνα και υγρασίας, η FIA επέτρεψε στις ομάδες από φέτος να ανοίγουν πολλαπλούς αεραγωγούς στα μονοθέσια για να διευκολύνουν την ψύξη των οδηγών από τον αέρα.

Παράλληλα, συνεχίζεται η έρευνα και για άλλες τεχνικές λύσεις που θα επιτρέψουν στους οδηγούς να δροσίζονται στη διάρκεια των GP που διεξάγονται σε ακραίες συνθήκες.

Αλλαγές στους διαθέσιμους κινητήρες
Λόγω της αύξησης των αγώνων σε 24, η FIA αναδιπλώθηκε στο αρχικό της πλάνο να μειώσει φέτος τους διαθέσιμους κινητήρες (τους θερμικούς V6 Turbo) για κάθε οδηγό από 4 σε 3 για όλη τη σεζόν. Κατά συνέπεια, η χρήση και τέταρτου διαφορετικού κινητήρα από τον ίδιο οδηγό φέτος δεν θα επισείει ποινή.

Τροποποιήσεις στη χρήση του DRS
Πλέον, η ενεργοποίηση του συστήματος DRS (του ανοίγματος της πίσω πτέρυγας σε προκαθορισμένες ευθείες της πίστας) θα επιτρέπεται άμεσα μετά τον πρώτο γύρο, αλλά και στον δεύτερο γύρο μετά από μια περίοδο οχήματος ασφαλείας.

Μέχρι πρότινος το DRS άνοιγε στον τρίτο γύρο μετά την εκκίνηση, πάντα με την προϋπόθεση ότι η απόσταση από το προπορευόμενο μονοθέσιο είναι μικρότερη του ενός δευτερολέπτου.

Οι υπόλοιπες αλλαγές στους κανονισμούς
Πέραν αυτών, υπάρχουν και ορισμένες ακόμη μικρότερης εμβέλειας αλλαγές στους κανονισμούς.

Η σημαντικότερη είναι η αύξηση της αντοχής του roll-hoop (του άνω τμήματος του μονοθεσίου με τον αεραγωγού) ως συνέχεια των μέτρων ασφάλειας που λαμβάνονται έπειτα από το τρομακτικό ατύχημα του Γκουάνιου Τσόου στο GP Βρετανίας το 2022.

Μια άλλη αλλαγή του Αγωνιστικού Κώδικα είναι η αύξηση του ανώτατου χρηματικού προστίμου που μπορεί να επιβληθεί σε ομάδα ή οδηγό, από τις 250.000 ευρώ το 1 εκατομμύριο ευρώ, για κάποιο παράπτωμα μεγάλης σοβαρότητας.

Ο τετραπλασιασμός του προστίμου δεν έτυχε θερμής υποδοχής, όμως η FIA είπε ότι δεν το είχε αυξήσει για 10 χρόνια.

Σχετικά με τις δοκιμές των ομάδων, που επιτρέπουν τη χρήση μονοθεσίων διετίας, η FIA επέβαλλε στις ομάδες την υποχρέωση να χρησιμοποιούν στα μονοθέσια αυτά στο 100% εξαρτήματα που έχουν χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν σε επίσημη δραστηριότητα της F1, προκειμένου να αποτρέψει τις δοκιμές εξέλιξης νέων εξαρτημάτων στις δοκιμές αυτές.

Τέλος, όσον αφορά στις εφέσεις των ομάδων επί κάποιας απόφασης των αγωνοδικών, οι πρώτες είχαν πέρσι χρονικό περιθώριο 14 ημέρων για να αμφισβητήσουν το αποτέλεσμα ενός αγώνα μέσω του “δικαιώματος επανεξέτασης” ενός συμβάντος από τη FIA.

Από φέτος το περιθώριο αυτό μειώθηκε στις 4 μέρες, και σε περίπτωση έγκρισης θα πρέπει να καταβάλλουν 6.000 ευρώ στη FIA.

Τέλος, όσον αφορά στους θεατές, από φέτος η FIA απαγορεύει τη χρήση καπνογόνων και κάθε άλλου είδους “πυροτεχνημάτων” που παράγουν καπνό, αέρια, φως, ήχο ή συνδυασμό αυτών.

F1 2024
Οι 10 ομάδες και οι 20 οδηγοί

Η σεζόν του 2024 είναι μία από τις σπάνιες της ιστορίας του σπορ που δεν είχαμε αλλαγές και κανένα από τα 10 οδηγικά δίδυμα των ισάριθμων ομάδων της Formula 1, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Ωστόσο, η “βόμβα” του Λιούις Χάμιλτον για τη μεταγραφή του στη Ferrari το 2024 άνοιξε τους “ασκούς του Αιόλου” για το μεταγραφικό “παζάρι” του 2025-’26, που αναμένεται πολύ ενδιαφέρον καθώς 14 από τους 20 οδηγούς δεν έχουν συμβόλαιο πέραν του 2024.

Παρότι δεν υπήρξαν, όμως, αλλαγές στους οδηγούς, δύο από τις 10 ομάδες άλλαξαν ονομασία φέτος.

Η Alpha Tauri μετονομάστηκε σε Visa Cash App RB, που φαίνεται για συντομία ότι επικρατεί η ονομασία RB, ενώ η Alfa Romeo F1 έχει πλέον την ονομασία Stake F1 Team Kick Sauber - και οι περισσότεροι πια για λόγους συντομίας την αποκαλούν απλά Stake ή Sauber.

Επίσης, στις αρχές της φετινής χρονιάς άλλαξε ο διοικητής της Haas F1, μετά τη λύση της συνεργασίας της ομάδας με τον μακροχρόνιο διευθυντή της Γκούντερ Στάινερ και την αντικατάστασή του από τον Ιάπωνα τεχνικό Αγιάο Κομάτσου.

Στη διάρκεια της φετινής σεζόν αναμένεται να έχουμε σημαντικές εξελίξεις στο μεταγραφικό “παζάρι” των επόμενων ετών.

Στο επίκεντρο βρίσκεται η θέση του Χάμιλτον στη Mercedes, για την οποία ακούγονται ο δις πρωταθλητής Φερνάντο Αλόνσο και ο νεαρός Αντρέα Κίμι Αντονέλι, αλλά και η θέση του Σέρτζιο Πέρεζ στη Red Bull Racing καθώς το συμβόλαιο του Μεξικανού λήγει επίσης στο τέλος του 2024.

Τα δίδυμα των McLaren και Ferrari έχουν πια κλείσει, μετά τις “πολυετείς” ανανεώσεις των Λάντο Νόρις και Σαρλ Λεκλέρ, που θα βρίσκονται δίπλα στους Όσκαρ Πιάστρι και Λιούις Χάμιλτον αντίστοιχα.

Red Bull Racing

Μονοθέσιο: RB20
Κινητήρας: Honda RBPT
Διευθυντής: Κρίστιαν Χόρνερ
Τεχνικός διευθυντής: Πιέρ Βασέ
Νίκες / πολ ποζίσιονς: 113 / 95
Οδηγοί:
1 Μαξ Φερστάπεν
11 Σέρτζιο Πέρεζ

Mercedes-AMG F1 Team

Μονοθέσιο: W15
Κινητήρας: Mercedes
Διευθυντής: Τότο Βολφ
Τεχνικός διευθυντής: Τζέιμς Άλισον
Νίκες / πολ ποζίσιονς: 116 / 129
Οδηγοί:
44 Λιούις Χάμιλτον
63 Τζορτζ Ράσελ

Scuderia Ferrari

Μονοθέσιο: SF-23
Κινητήρας: Ferrari
Διευθυντής: Φρεντερίκ Βασέρ
Τεχνικός διευθυντής: Ενρίκο Καρντίλε / Ενρίκο Γκουαλτιέρι
Νίκες / πολ ποζίσιονς: 244 / 249
Οδηγοί:
16 Σαρλ Λεκλέρ
55 Κάρλος Σάινθ

McLaren F1 Team

Μονοθέσιο: MCL38
Κινητήρας: Mercedes
Διευθυντής: Αντρέα Στέλλα
Τεχνικός διευθυντής: Π. Προδρόμου / Ντ. Σάντσεζ / Ρ. Μάρσαλ
Νίκες / πολ ποζίσιονς: 183 / 156
Οδηγοί:
4 Λάντο Νόρις
81 Όσκαρ Πιάστρι

Aston Martin F1 Team

Μονοθέσιο: AMR24
Κινητήρας: Mercedes
Διευθυντής: Μάικ Κρακ
Τεχνικός διευθυντής: Ντάν Φάλοους
Νίκες / πολ ποζίσιονς: 1 / 1
Οδηγοί:
14 Φερνάντο Αλόνσο
18 Λανς Στρολ

Alpine F1 Team

Μονοθέσιο: Α524
Κινητήρας: Renault
Διευθυντής: Μπρούνο Φαμέν
Τεχνικός διευθυντής: Ματ Χάρμαν
Νίκες / πολ ποζίσιονς: 21 / 20
Οδηγοί:
10 Πιέρ Γκασλί
31 Εστεμπάν Οκόν

Williams Racing

Μονοθέσιο: FW46
Κινητήρας: Mercedes
Διευθυντής: Τζέιμς Βάουλς
Τεχνικός διευθυντής: Πατ Φράι
Νίκες / πολ ποζίσιονς: 114 / 128
Οδηγοί:
23 Άλεξ Άλμπον
2 Λόγκαν Σάρτζεαντ

Visa Cash App RB F1 Team

Μονοθέσιο: VCARB 01
Κινητήρας: Honda RBPT
Διευθυντής: Λορέν Μεκίς
Τεχνικός διευθυντής: Τζόντι Έγκιντον
Νίκες / πολ ποζίσιονς: 2 / 1
Οδηγοί:
22 Γιούκι Τσουνόντα
3 Ντάνιελ Ρικιάρντο

Stake F1 Team Kick Sauber

Μονοθέσιο: C44
Κινητήρας: Ferrari
Διευθυντής: Αλεσάντρο Αλούνι Μπράβι
Τεχνικός διευθυντής: Τζέιμς Κι
Νίκες / πολ ποζίσιονς: 1 / 1
Οδηγοί:
77 Βάλτερι Μπότας
24 Γκουάνιου Τσόου

Haas F1 Team

Μονοθέσιο: VF-24
Κινητήρας: Ferrari
Διευθυντής: Αγιάο Κομάτσου
Τεχνικός διευθυντής: Αντρέα ντε Ζόρντο
Νίκες / πολ ποζίσιονς: 0 / 1
Οδηγοί:
20 Κέβιν Μάγκνουσεν
27 Νίκο Χούλκενμπεργκ

F1 2024
Το πρόγραμμα των αγώνων

Η Formula 1 ετοιμάζεται φέτος για τη μεγαλύτερη σεζόν όλων των εποχών: ποτέ στο παρελθόν δεν έχουν διεξαχθεί 24 αγώνες σε μία χρονιά. Κάτι τέτοιο θα συνέβαινε ήδη από το 2023, αλλά οι έκτακτοι περιορισμοί του Covid-19 στην Κίνα και οι πλημμύρες στην Εμίλια Ρομάνια ματαίωσαν τη διεξαγωγή των GP της Σαγκάης και την Ίμολα, κι έτσι έλαβαν χώρα 22 αγώνες.

Κατά συνέπεια, η αύξηση των αγώνων φέτος δεν περιλαμβάνει νέους αγώνες. Αν και από μια άποψη το GP Κίνας θα μοιάζει με νέο αγώνα, καθότι έχει να διεξαχθεί από το 2019 μιας και τα τέσσερα τελευταία χρόνια ματαιώθηκε λόγω της πανδημίας και των ταξιδιωτικών περιορισμών στη χώρα.

Μία από τις φετινές αλλαγές είναι η μετακίνηση του GP Ιαπωνίας στην Άνοιξη και του GP Αζερμπαϊτζάν στο Φθινόπωρο, ενώ μέχρι στιγμής ίσχυε το αντίθετο. Οι μετακινήσεις αυτές έγιναν για να συνδυαστούν καλύτερα οι αγώνες για τον περιορισμό των μεταφορικών δαπανών.

Παρόλα αυτά, οι τρεις διαδοχικοί αγώνες στο τελείωμα της χρονιάς θα είναι μια δοκιμασία για τους ανθρώπους του “καραβανιού” της F1, καθώς θα πρέπει μετά το Λας Βέγκας να μεταβούν άμεσα στη Μέση Ανατολή για να τελειώσουν τη σεζόν μόλις δύο εβδομάδες πριν από τα Χριστούγεννα.

Μια φετινή ιδιαιτερότητα του προγράμματος είναι ότι τρία από τα φετινά GP θα διεξαχθούν Σάββατο. Το ένα φυσικά είναι του Λας Βέγκας, που από τη σύστασή του το 2023 διεξάγεται Σαββατόβραδο στο πλαίσιο του σόου που ετοιμάζει το σπορ στην πόλη του τζόγου. Τα άλλα δύο Σαββατιάτικα GP είναι τα δύο πρώτα της χρονιάς, στις 2 και 9 Μαρτίου, καθώς στις 10 του ίδιου μήνα ξεκινά το ραμαζάνι για τον αραβικό κόσμο.

Τέλος, όπως πέρσι έτσι και φέτος σε 6 αγωνιστικά τριήμερα θα διοργανωθούν και οι μικροί αγώνες Sprint, που πλέον θα διεξάγονται το πρωί του Σαββάτου. Τα τριήμερα αυτά είναι της Κίνας (19-21 Απριλίου), του Μαϊάμι (3-5 Μαΐου), της Αυστρίας (28-30 Ιουνίου), του Τέξας (18-20 Οκτωβρίου), της Βραζιλίας (1-3 Νοεμβρίου) και του Κατάρ (29 Νοεμβρίου-1 Δεκεμβρίου).

Το πρόγραμμα αγώνων της Formula 1 για το 2024, συνοπτικά:
1. 2 Μαρτίου - Μπαχρέιν
2. 9 Μαρτίου - Σαουδική Αραβία
3. 24 Μαρτίου - Αυστραλία
4. 7 Απριλίου - Ιαπωνία
5. 21 Απριλίου - Κίνα
6. 5 Μαΐου - ΗΠΑ (Μαϊάμι)
7. 19 Μαΐου - Εμίλια Ρομάνια (Ίμολα)
8. 26 Μαΐου - Μονακό
9. 9 Ιουνίου - Καναδάς
10. 23 Ιουνίου - Ισπανία
11. 30 Ιουνίου - Αυστρία
12. 7 Ιουλίου - Βρετανία
13. 21 Ιουλίου - Ουγγαρία
14. 28 Ιουλίου - Βέλγιο
15. 25 Αυγούστου - Ολλανδία
16. 1 Σεπτεμβρίου - Ιταλία
17. 15 Σεπτεμβρίου - Αζερμπαϊτζάν
18. 22 Σεπτεμβρίου - Σιγκαπούρη
19. 20 Οκτωβρίου - ΗΠΑ (Τέξας)
20. 27 Οκτωβρίου - Μεξικό
21. 3 Νοεμβρίου - Βραζιλία
22. 23 Νοεμβρίου - ΗΠΑ (Λας Βέγκας)
23. 1 Δεκεμβρίου - Κατάρ
24. 8 Δεκεμβρίου - Άμπου Ντάμπι

Οι 24 πίστες του μεγαλύτερου
προγράμματος της ιστορίας

2 Μαρτίου
GP Μπαχρέιν, Σακίρ

Πρώτο GP: 2004
Μήκος πίστας: 5,412 km
Γύροι: 57
Συνολική διαδρομή: 308,238 km
Ρεκόρ γύρου: Πέδρο ντε λα Ρόσα, 1:31.447 (2005)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Νυχτερινός αγώνας στον οποίο ευνοούνται οι προσπεράσεις, και με τον άνεμο να παίζει το ρόλο του, διότι σηκώνει ριπές άμμου, προκαλώντας ενίοτε προβλήματα ορατότητας. Η πρόσφυση της ασφάλτου βελτιώνεται στη διάρκεια του τριημέρου, καθώς τα μονοθέσια καθαρίζουν την άμμο που φέρνει ο αέρας από την έρημο. Το πιο δύσκολο σημείο της πίστας είναι το σφιχτό, κατηφορικό, στην αριστερή στροφή 10.

9 Μαρτίου
GP Σαουδικής Αραβίας, Τζέντα

Πρώτο GP: 2021
Μήκος πίστας: 6,174 km
Γύροι: 50
Συνολική διαδρομή: 308,45 km
Ρεκόρ γύρου: Λιούις Χάμιλτον, 1:30.734 (2021)
Νικητής 2023: Σέρτζιο Πέρεζ / Red Bull Racing

Ο αγώνας γίνεται στους δρόμους της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της χώρας, τη Τζέντα. Πρόκειται για το ταχύτερο σιρκουί δρόμων και για τη δεύτερη ταχύτερη πίστα του προγράμματος μετά τη Μόντσα, με μέση ωριαία ταχύτητα 250 km/h. Επίσης, αυτό είναι το GP της F1 με τις περισσότερες στροφές: συνολικά 27. Όπως και στα GP του Μπαχρέιν, της Σιγκαπούρης και του Άμπου Ντάμπι, ο αγώνας πραγματοποιείται το βράδυ με φώτα.

24 Μαρτίου
GP Αυστραλίας, Μελβούρνη

Πρώτο GP: 1996
Μήκος πίστας: 5,278 km
Γύροι: 58
Συνολική διαδρομή: 306,124 km
Ρεκόρ γύρου: Σαρλ Λεκλέρ, 1:20.260 (2022)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Το GP της χώρας της Ωκεανίας μετακόμισε από την Αδελαϊδα στο Άλμπερτ Παρκ το 1996. Το φιλόξενο αυστραλιανό πάρκο της Μελβούρνης διασχίζεται σχεδόν εξ ολοκλήρου από την πίστα, η οποία ωστόσο έχει ορισμένα “σαμαράκια” στην επιφάνειά του που διαταράσσουν την ισορροπία των αυτοκινήτων, παρά τη νέα άσφαλτο που στρώθηκε το 2022. Είναι μια πίστα που απαιτεί πολύ ακριβές εμπρός μέρος των μονοθεσίων, προκειμένου οι οδηγοί να κινηθούν με την απόλυτη ταχύτητα. Είναι επίσης μία από τις ταχύτερες πίστες του προγράμματος, καθώς το 2019 ο Χάμιλτον πήρε την πολ ποζίσιον με μέση ταχύτητα 235 km/h.

7 Απριλίου
GP Ιαπωνίας, Σουζούκα

Πρώτο GP: 1987
Μήκος πίστας: 5,807 km
Γύροι: 53
Συνολική διαδρομή: 307,471 km
Ρεκόρ γύρου: Λιούις Χάμιλτον, 1:30.983 (2019)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Το 1962, ο Σοϊχίρο Χόντα, θέλοντας να μετατρέψει τη Honda σε κατασκευαστή αυτοκινήτων, αποφάσισε ότι η εταιρεία του θα πρέπει να έχει τη δική της πίστα δοκιμών. Η Σουζούκα έκανε την πρώτη της εμφάνιση το 1987, στην F1. Η πίστα διακρίνεται για την ταχύτητά της και την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα χάραξη, αποτελώντας μια από τις πιο τεχνικές και απολαυστικές για τους οδηγούς και μία από τις πιο εντυπωσιακές του προγράμματος από άποψη θεάματος.

21 Απριλίου
GP Κίνας, Σαγκάη

Πρώτο GP: 2004
Μήκος πίστας: 5,451 km
Γύροι: 56
Συνολική διαδρομή: 305,066 km
Ρεκόρ γύρου: Μίκαελ Σουμάχερ, 1:32.238 (2004)
Νικητής 2023: -

Το 2003 η πίστα που ξεκίνησε να χτίζεται στην επαρχία Jiading της Σαγκάης ήταν η πιο εκθαμβωτική της F1, με συνολικό κόστος 450 εκατομμυρίων δολαρίων. Από αέρος, το σχήμα της πίστας παραπέμπει στο κινεζικό σύμβολο ‘shang’, που σημαίνει ‘ανέλιξη’. Το πρώτο της GP ήταν στην εποχή της κυριαρχίας της Ferrari με τον Μίκαελ Σουμάχερ. Η εκκίνηση του αγώνα είναι μοναδική, καθώς τους οδηγούς περιμένουν τρεις παρατεταμένες και αργές στροφές, που μετά από λίγο ακολουθούνται από τις ταχύτατες στροφές 7-8. Η ευθεία της είναι μία από τις μεγαλύτερες του πρωταθλήματος, με μήκος 1,2 χιλιομέτρου.

5 Μαΐου
GP Μαϊάμι, ΗΠΑ

Πρώτο GP: 2022
Μήκος πίστας: 5,412 km
Γύροι: 57
Συνολική διαδρομή: 308,326 km
Ρεκόρ γύρου: Μαξ Φερστάπεν, 1:31.361 (2022)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Το GP του Μαϊάμι μπήκε το 2022 για πρώτη φορά στο πρόγραμμα της Formula 1. Ένας ακόμη αγώνας σε δρόμους πόλης, αλλά με σχεδιασμό που θυμίζει κανονική πίστα, με 19 στροφές, 3 ευθείες, δυνατότητα για τρεις ζώνες DRS και εκτιμώμενη τελική ταχύτητα 320 km/h. Ενδιαφέρον έχει το σικέιν στις στροφές 14-15, με ανωφέρεια στην αρχή και κατηφόρα στην έξοδο.

19 Μαΐου
GP Εμίλια Ρομάνια, Ίμολα

Πρώτο GP: 1980
Μήκος πίστας: 4,909 km
Γύροι: 63
Συνολική διαδρομή: 309,049 km
Ρεκόρ γύρου: Λιούις Χάμιλτον, 1:15.484 (2020)
Νικητής 2023: -

Η αριστερόστροφη πίστα είναι πολύ γρήγορη και μια από τις αγαπημένες των πιλότων, με στροφές όπως οι Acque Minerali και Piratella να ανεβάζουν την αδρεναλίνη στα ύψη. Όσα όμως κι αν γίνουν σε αυτή τη πίστα, η Ίμολα θα συνοδεύεται για πάντα από τα τραγικά γεγονότα του 1994 όπου χάθηκε ο μέγας Άιρτον Σένα και ο Αυστριακός Ρόλαντ Ράτζενμπεργκερ.

26 Μαΐου
Μονακό GP

Πρώτο GP: 1950
Μήκος πίστας: 3,337 km
Γύροι: 78
Συνολική διαδρομή: 260,286 km
Ρεκόρ γύρου: Λιούις Χάμιλτον, 1:12.909 (2021)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Το στενό σιρκουί πόλης αποτελεί μια πρόκληση ταχύτητας και ακρίβειας για τους οδηγούς, μέσα σε ένα οριακό τούνελ από μπαριέρες που καθιστά τις προσπεράσεις πρακτικά αδύνατες. Ξεχωρίζουν το πέρασμα από το τούνελ του Γκραν Οτέλ, το πέρασμα μπροστά από το περίφημο καζίνο, το πέρασμα από τη γνωστή «πισίνα» και η απονομή στα σκαλοπάτια της πριγκιπικής κατοικίας. Επίσης, για πρώτη φορά στο πρόγραμμα τα μονοθέσια εμφανίζουν τις δυνανότητες της μηχανικής τους πρόσφυσης, έναντι της αεροδυναμικής.

9 Ιουνίου
GP Καναδά, Μόντρεαλ

Πρώτο GP: 1978
Μήκος πίστας: 4,361 km
Γύροι: 70
Συνολική διαδρομή: 305,27 km
Ρεκόρ γύρου: Βάλτερι Μπότας, 1:13.078 (2019)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Γρήγορη πίστα, απαιτητική για τα φρένα, με αρκετά σφικτά σικέιν και την θρυλική φουρκέτα. Φέρει το όνομα ενός από τους αδικοχαμένους πιλότους της Formula 1, του Καναδού Ζιλ Βιλνέβ που έχασε τη ζωή του με Ferrari στο Ζόλντερ του Βελγίου το 1982. Ο αγώνας φιλοξενείται στο τεχνητό νησί της Νοτρ Νταμ, στη μέση του ποταμού του Αγίου Λαυρεντίου, που δημιουργήθηκε για την Παγκόσμια Έκθεση του 1967, Expo 67.

23 Ιουνίου
GP Ισπανίας, Βαρκελώνη

Πρώτο GP: 1991
Μήκος πίστας: 4,675 km
Γύροι: 66
Συνολική διαδρομή: 308,424 km
Ρεκόρ γύρου: Μαξ Φερστάπεν, 1:18.149 (2021)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Από τα πλέον εμβληματικά, το Circuit de Barcelona-Catalunya , κατασκευάστηκε στο πλαίσιο του προγράμματος ανάπτυξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Βαρκελώνης του 1992 κι αποτελεί παράδειγμα για το πώς οι Ολυμπιακές εγκαταστάσεις αξιοποιήθηκαν στο έπακρο. Από τις αγαπημένες των οδηγών, προσφέρει εναλλαγές στροφών υψηλής και χαμηλής ταχύτητας, που δίνουν την ευκαιρία σε οδηγούς και μηχανικούς να στήσουν την ισορροπία του μονοθεσίου, εν όψει του πρωταθλήματος. Αποτελεί την πιο σαφή ένδειξη της αεροδυναμικής απόδοσης ενός μονοθεσίου.

30 Ιουνίου
GP Αυστρίας, Spielberg

Πρώτο GP: 1970
Μήκος πίστας: 4,318 km
Γύροι: 71
Συνολική διαδρομή: 306,452 km
Ρεκόρ γύρου: Κάρλος Σάινθ, 1:05.619 (2020)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Η πίστα της Red Bull, το εκσυγχρονισμένο παλιό A1-Ring, βρίσκεται ανάμεσα στα βουνά της Στυρίας, σχετικά κοντά στο Γκρατς. Συνδυάζει σχεδόν τα πάντα στον ιδιαίτερα μικρού μήκους γύρο των 4,3 km. Το πρώτο τμήμα με τις τρεις ευθείες αναδεικνύει τους δυνατούς κινητήρες, ενώ στη συνέχεια μια σειρά από γρήγορες στροφές δίνουν έμφαση στην αεροδυναμική απόδοση.

7 Ιουλίου
GP Μ. Βρετανίας, Σίλβερστοουν

Πρώτο GP: 1950
Μήκος πίστας: 5,891 km
Γύροι: 52
Συνολική διαδρομή: 306,198 km
Ρεκόρ γύρου: Μαξ Φερστάπεν, 1:27.097 (2020)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Ο,τι είναι η Μόντσα για την Ιταλία, είναι το Σίλβερστοουν για τη Μ. Βρετανία: η Μέκκα του μηχανοκίνητου αθλητισμού της χώρας. Το στρατιωτικό αεροδρόμιο της RAF, του 1942, έγινε μια από τις σπουδαιότερες πίστες αγώνων του κόσμου. Στις 13 Μαΐου 1950, φιλοξενήθηκε ο εναρκτήριος αγώνας του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος της F1, με νικητή τον Τζιουζέπε Φαρίνα, με μια Alfa Romeo του 158. Στο GP του 2018, ο Λιούις Χάμιλτον συνέκρινε έναν γύρο στο Σίλβερστοουν με την πτήση με μαχητικό αεροσκάφος.

21 Ιουλίου
GP Ουγγαρίας, Ουγκαρόρινγκ

Πρώτο GP: 1986
Μήκος πίστας: 4,381 km
Γύροι: 70
Συνολική διαδρομή: 306,63 km
Ρεκόρ γύρου: Λιούις Χάμιλτον, 1:16.627 (2020)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Η έλλειψη μεγάλων ευθειών και το μικρό του μήκος κάνει το Ουγκαρόρινγκ να μοιάζει με πίστα καρτ. Τα μονοθέσια για πρώτη φορά μετά το Μονακό βρίσκονται σε μια πίστα υψηλής άντωσης, και κατά συνέπεια έμφασης στη μηχανική τους πρόσφυση αντί της αεροδυναμικής. Κλειδί για την επίτευξη γρήγορου γύρου είναι ο καλός ρυθμός, ενώ και αυτή η πίστα δεν ευνοεί ιδιαίτερα τις προσπεράσεις.

28 Ιουλίου
GP Βελγίου, Σπα

Πρώτο GP: 1950
Μήκος πίστας: 7,004 km
Γύροι: 44
Συνολική διαδρομή: 308,052 km
Ρεκόρ γύρου: Βάλτερι Μπότας, 1:46.286 (2018)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Η μεγαλύτερη πίστα του προγράμματος της F1 και μια από τις πιο αγαπημένες των οδηγών και των θεατών, περιλαμβάνει έναν συνδυασμό μεγάλων ευθειών και γρήγορων στροφών που αποτελούν οδηγική πρόκληση - με αποκορύφωμα την επιβλητική Eau Rouge. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι σε ένα σημείο της πίστας μπορεί να βρέχει ενώ σε άλλο το οδόστρωμα να είναι στεγνό, αλλάζοντας σημαντικά την πρόσφυση. Η πίστα αποτελεί τμήμα της παλιάς, πολύ μεγαλύτερου μήκους, που περιλάμβανε τους δημόσιους δρόμους που διέσχιζαν το Σπα, το Σταβελό και άλλα χωριά του δάσους των Αδρεννών.

25 Αυγούστου
GP Ολλανδίας, Ζάντβοορτ

Πρώτο GP: 1952
Μήκος πίστας: 4,259 km
Γύροι: 72
Συνολική διαδρομή: 306,587 km
Ρεκόρ γύρου: Λιούις Χάμιλτον, 1:11,097 (2021)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Ιδιαίτερα απαιτητική πίστα για τους οδηγούς. Μια ταχύτατη διαδρομή ανάμεσα στους αμμόλοφους της παραθεριστικής πόλης Ζάντβοορτ, που θυμίζει τρενάκι του λούνα παρκ. Παρότι πλήρως εκσυγχρονισμένη, διατηρεί αρκετά ιστορικά κομμάτια, ενώ ένα από τα πιο χαρακτηριστικά της σημεία είναι η έντονα κεκλιμένη τελευταία στροφή.

1 Σεπτεμβρίου
GP Ιταλίας, Μόντσα

Πρώτο GP: 1950
Μήκος πίστας: 5,793 km
Γύροι: 53
Συνολική διαδρομή: 306,72 km
Ρεκόρ γύρου: Ρούμπενς Μπαρικέλο, 1:21,046 (2004)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Η έδρα της Ferrari, ο “ναός” των τιφόζι, είναι μαζί και “ναός της ταχύτητας” διότι είναι η ταχύτερη πίστα του προγράμματος. Στο 80% της διαδρομής οι οδηγοί κινούνται με το γκάζι στο πάτωμα. Η ευθεία εκκίνησης/τερματισμού έχει μήκος 1,1 km, επιτρέποντας στα μονοθέσια να φτάσουν την τελική τους ταχύτητα, ενώ στη συνέχεια τα φρένα καταπονούνται πολύ στα σφικτά σικέιν του ιστορικού πάρκου.

15 Σεπτεμβρίου
GP Αζερμπαϊτζάν, Μπακού

Πρώτο GP: 2016
Μήκος πίστας: 6,003 km
Γύροι: 51
Συνολική διαδρομή: 306,049 km
Ρεκόρ γύρου: Σαρλ Λεκλέρ, 1:43.009 (2019
Νικητής 2023: Σέρτζιο Πέρεζ / Red Bull Racing

Το Μπακού είναι ένα ακόμη Grand Prix πόλης, ακολουθώντας τα χνάρια του Μονακό και της Σιγκαπούρης. Στην αρχή, όταν διεξήχθη το πρώτο Grand Prix το 2016, ονομάστηκε “GP Ευρώπης” και έκτοτε έχει προσφέρει αρκετές συγκινήσεις. Η διαδρομή του αγώνα περνά από την παλιά πόλη του Icheri Sheher με τα μεσαιωνικά τείχη, συνδυάζοντας ανοιχτές καμπές και πολύ κλειστές στροφές, στις οποίες το παραμικρό λάθος μπορεί να αποβεί μοιραίο. Η ευθεία της πίστας θεωρείται η Μέκκα του slipstreaming.

22 Σεπτεμβρίου
GP Σιγκαπούρης, Μαρίνα Μπέι

Πρώτο GP: 2008
Μήκος πίστας: 5,063 km
Γύροι: 61
Συνολική διαδρομή: 308,706 km
Ρεκόρ γύρου: Κέβιν Μάγκνουσεν, 1:41,905 (2018)
Νικητής 2023: Κάρλος Σάινθ / Ferrari

Το 2008, η Σιγκαπούρη καινοτόμησε με τον πρώτο νυχτερινό αγώνα στην ιστορία της F1 - όμως ο αγώνας αυτός έμελλε να μείνει στην ιστορία με αρνητικό πρόσημο, λόγω του σκανδάλου Crashgate, του “σικέ” αγώνα από την Renault που έφερε μια αμφιλεγόμενη νίκη του Φερνάντο Αλόνσο. Ο Νέλσον Πικέ Τζιούνιορ, δεύτερος οδηγός της Renault, πήρε εντολή από τον διευθυντή της ομάδας Φλάβιο Μπριατόρε και τον αρχιμηχανικό Πατ Σάιμοντς, να προκαλέσει ατύχημα ώστε να ευνοηθεί, εν αγνοία του, ο Αλόνσο και να κερδίσει. Το ανώμαλο οδόστρωμα σε συνδυασμό με την υψηλή υγρασία, ανεβάζει πολύ το βαθμό δυσκολίας για τους οδηγούς, οι οποίοι χάνουν μέχρι και 3 κιλά κατά τη διάρκεια του αγώνα. Τα “σαμαράκια” της πίστας ήταν η αιτία για την οποία η Red Bull γνώρισε τη μοναδική της ήττα το 2023.

20 Οκτωβρίου
GP ΗΠΑ, Όστιν, Τέξας

Πρώτο GP: 2012
Μήκος πίστας: 5,513 km
Γύροι: 56
Συνολική διαδρομή: 308,405 km
Ρεκόρ γύρου: Σαρλ Λεκλέρ, 1:36.169 (2019)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Στη χώρα των πιο extreme αγώνων του μηχανοκίνητου αθλητισμού, η Formula 1 έμοιαζε βαρετή. Όμως, τελικά, το 2012 μπήκε στο πρόγραμμα με το Circuit of The Americas που φιλοξένησε το πρώτο GP των ΗΠΑ, έπειτα από το αγώνα του 2007 στην Ινδιανάπολη. Η ιδιαίτερα φαρδιά στροφή 1 ευνοεί τις προσπεράσεις, ενώ πολλές στροφές θυμίζουν αντιγραφή από άλλες πίστες.

27 Οκτωβρίου
GP Μεξικού, Πόλη του Μεξικού

Πρώτο GP: 1963
Μήκος πίστας: 4,304 km
Γύροι: 71
Συνολική διαδρομή: 305,354 km
Ρεκόρ γύρου: Βάλτερι Μπότας, 1:17.774 (2021)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Το Autodromo Hermanos Rodriguez βρίσκεται πάνω από 2 χιλιόμετρα από την επιφάνεια της θάλασσας, βάζοντας σε τεράστια δοκιμασία οδηγούς και κινητήρες, λόγω του μειωμένου οξυγόνου. Η χάραξη ακολουθεί στο μεγαλύτερο μέρος την αρχική πίστα του 1959.

3 Νοεμβρίου
GP Βραζιλίας, Ιντερλάγκος

Πρώτο GP: 1973
Μήκος πίστας: 4,309 km
Γύροι: 71
Συνολική διαδρομή: 305,879 km
Ρεκόρ γύρου: Βάλτερι Μπότας, 1:10.540 (2018)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Στην πατρίδα του “θεού” της F1 Άιρτον Σένα έχουν διαδραματιστεί εντυπωσιακές σκηνές, καθώς η Βραζιλία έκλεινε, ορισμένες χρονιές, τη χρονιά της F1. Η πιο χαρακτηριστική στιγμή είναι ο απίστευτος τελικός του τίτλου του 2008 μεταξύ του Λιούις Χάμιλτον και του Φελίπε Μάσα. Το Autodromo Jose Carlos Pace ή Interlagos, όπως το ξέρουν οι περισσότεροι, κατασκευάστηκε το 1938. Το πρώτο GP πραγματοποιήθηκε το 1973, με νικητή τον Βραζιλιάνο Εμερσον Φιτιπάλντι.

23 Νοεμβρίου
GP Λας Βέγκας, ΗΠΑ

Πρώτο GP: 2023
Μήκος πίστας: 6,120 km
Γύροι: 50
Συνολική διαδρομή: 305,880 km
Ρεκόρ γύρου: -
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Η F1 επέστρεψε πέρσι στο Λας Βέγκας με ένα ακόμη σιρκουί πόλης στο πρόγραμμά της. Προηγουμένως είχαν διεξαχθεί δύο αγώνες F1 στους δρόμους της “πόλης της αμαρτίας”, στις αρχές της δεκαετίας του ’80 (1981 και 1982). Η σύγχρονη διαδρομή είναι εντελώς νέα, βρίσκεται στο κέντρο της πόλης και έχει μήκος 6,12 χιλιομέτρων με 14 στροφές. Τα μονοθέσια περνούν από εμβληματικές τοποθεσίες του Λας Βέγκας, όπως το διάσημο Strip, το Caesars Palace, το Bellagio και το Venetian. Οι πολύ υψηλές μέσες ταχύτητες υπόσχονται άφθονη δράση και προσπεράσεις.

1 Δεκεμβρίου
GP Κατάρ, Λοσάιλ

Πρώτο GP: 2021
Μήκος πίστας: 5,380 km
Γύροι: 57
Συνολική διαδρομή: 308,826 km
Ρεκόρ γύρου: Μαξ Φερστάπεν, 1:23.196 (2021)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Το Lusail International Circuit βρίσκεται στα περίχωρα της Ντόχα, πρωτεύουσας του Κατάρ. Κατασκευάστηκε σε μόλις ένα χρόνο, για να φιλοξενήσει το MotoGP το 2004. Είναι ένας από τους πιο πρόσφατους αγώνες στη Formula 1, με το πρώτο GP να διεξάγεται εδώ το 2021. Σχεδιασμένη κυρίως με γνώμονα τους αγώνες μοτοσικλετών, η πίστα μήκους 5,4 χιλιομέτρων είναι γρήγορη και με συνεχή ροή, με πολλές στροφές μεσαίας και υψηλής ταχύτητας. Πάνω από ένα χιλιόμετρο του συνολικού μήκους της πίστας αποτελείται από την κύρια ευθεία, η οποία παρέχει τη μεγαλύτερη ευκαιρία προσπέρασης στη στροφή 1.

8 Δεκεμβρίου
GP Η.Α.Ε., Άμπου Ντάμπι, Γιας Μαρίνα

Πρώτο GP: 2009
Μήκος πίστας: 5,281 km
Γύροι: 58
Συνολική διαδρομή: 306,183 km
Ρεκόρ γύρου: Μαξ Φερστάπεν, 1:26.103 (2021)
Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν / Red Bull Racing

Φινάλε του πρωταθλήματος για μια ακόμη χρονιά στο Άμπου Ντάμπι. Η ευθεία μήκους 1,2 km μεταξύ των κλειστών στροφών 5 και 6 αποτελεί ιδανικό σημείο για προσπεράσεις. Δυνατό φρενάρισμα απαιτείται ακόμη στις στροφές 10,11 και 12. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το νησί Γιας, εκτός από την πίστα, διαθέτει 7 ξενοδοχεία, ένα εντυπωσιακό θεματικό πάρκο της Ferrari, εμπορικό κέντρο, υδάτινο πάρκο, γήπεδο γκολφ και πολλά άλλα.

F1 2024
Πού θα βλέπουμε φέτος Live
τη Formula 1

Για δεύτερη διαδοχική χρονιά ο όμιλος ΑΝΤ1 συνεχίζει τη μετάδοση του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος της Formula 1 για τους λάτρεις της “βασίλισσας” του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Όλοι οι αγώνες του 2024, θα μεταδοθούν ζωντανά, αποκλειστικά στο ΑΝΤ1+ και σε ετεροχρονισμένη μετάδοση στον ΑΝΤ1.

Το ANT1+ θα μεταδώσει ολόκληρο το πρωτάθλημα της F1 ζωντανά και χωρίς καμία διακοπή για διαφημίσεις: τους αγώνες, τα 6 Sprint Races, τα 60 Free Practices και τα 24 Qualifying Sessions του κάθε Grand Prix, καθώς και τους αγώνες των πρωταθλημάτων της F2 και της F3 και της F1 Academy.

Τα 24 Grand Prix, που συνθέτουν το μεγαλύτερο σε διάρκεια πρόγραμμα στην ιστορία της Formula 1, θα είναι διαθέσιμα και on demand, μετά τη ζωντανή μετάδοσή τους, για όλη τη διάρκεια του πρωταθλήματος. Επίσης, η εκπομπή «Formula 1 Show» με τον Τάκη Πουρναράκη, τον Πάνο Σεϊτανίδη και την Μαρία Θωμά, επιστρέφει για 2η σεζόν πριν και μετά από κάθε αγώνα F1.

Η κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού ανοίγει αυλαία την Πέμπτη 29 Φεβρουαρίου στις 13:30 με τις ελεύθερες δοκιμές που θα διεξαχθούν στο Μπαχρέιν.