Τι θα δούμε στο
ΕΚΟ ACROPOLIS RALLY 2024

Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένας απλός αγώνας Ράλι, για την χώρα μας. Οι ρίζες του βρίσκονται στο μακρινό 1951: η Ελλάδα ήταν μια πολύ διαφορετική χώρα, και η διαρκής παρουσία του Ακρόπολις συνυφάνθηκε με το γύρισμα κάθε σελίδας της ιστορίας μας, έγινε μέρος της μεταπολεμικής εξέλιξης της χώρας, άλλαξε κι αυτό μαζί με τους καιρούς ήθη και έθιμα.

Εξασφαλίζοντας τη θέση του στο πρόγραμμα του πρώτου Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, το 1973, το Ακρόπολις συνέβαλλε στην προβολή απομακρυσμένων, παραδείσιων τοπίων της Ελλάδας σε κάθε άκρη του κόσμου, δημιούργησε με την καρτ ποστάλ της εκκίνησης κάτω από τον Παρθενώνα μία από τις πλέον εμβληματικές εικόνες της ιστορίας του σπορ, έδειχνε χρόνο με το χρόνο τις δυνατότητες της Ελλάδας να διοργανώνει ένα παγκοσμίου βεληνεκούς αγώνα, συνέβαλλε στην εξέλιξη της χώρας και συμπορεύθηκε με αυτήν.

Ήδη, με τη θέσπιση του WRC το ‘73, το Ακρόπολις μετρούσε ήδη μία εικοσαετία αδιάλλειπτης πορείας. Από τον πρώτο νικητή, τον Nίκο Παπαμιχαήλ με Jaguar XK 120, πέρασε στους πρώτους ξένους που άρχισαν να συρρέουν στη χώρα μας, για το δέλεαρ της διάκρισης στο πιο σκληρό, δύσκολο και αμείληκτο χωμάτινο ράλι της Ευρώπης.

Το 1953 το Ράλλυ Ακρόπολις ήταν ένας πολύ διαφορετικός αγώνας, στο πνεύμα των Ράλι της εποχής: ήταν μια σκληρή δοκιμασία 1.728 αγωνιστικών χιλιομέτρων, σε άσφαλτο και χώμα, που ξεκίνησε από την Αθήνα και έκανε μια τεράστια διαδρομή από την Τρίπολη και την Ολυμπία, μέχρι τα Ιωάννινα, την Κοζάνη, τη Θεσσαλονίκη, της Λάρισα και τους Δελφούς. Τερμάτισαν μόλις 6 πληρώματα, από τα 26 που εκκίνησαν.

Στην πορεία των δεκαετιών το Ράλλυ Ακρόπολις προσαρμόστηκε με τις εξελίξεις και τις εναλλασσόμενες απαιτήσεις του WRC, αλλά ουδέποτε έχασε το χαρακτήρα μιας σκληρής δοκιμασίας για τα πληρώματα και τα αυτοκίνητα. Η νίκη στο Ακρόπολις, σε έναν από τους ιδρυτικούς και σκληρότερους αγώνες των ράλι, παραμένει μέχρι και σήμερα μια περγαμηνή.

Οι εικόνες-ορόσημα του αγώνα είναι αμέτρητες: από την απονομή στο λόφο του Φιλιπάππου με φόντο τον Παρθενώνα, μέχρι την Υπερειδική Διαδρομή στο κατάμεστο Ολυμπιακό Στάδιο το 2005, αυτά ήταν πρωτοφανή σκηνικά που θα μείνουν για πάντα χαραγμένα στην ιστορία του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι.

Τα βουνά της Ελλάδας φιλοξενούσαν κάθε χρόνο τους θρυλικότερους οδηγούς ράλι όλων των εποχών -από τον Βάλτερ Ρερλ, τον Χάνου Μίκολα, τον Άρι Βάτανεν και τη Μισέλ Μουτόν (μοναδική γυναίκα νικήτρια του αγώνα), στους Τόμι Μάκινεν, Κάρλος Σάινθ και Κόλιν ΜακΡέι, μέχρι τους Σεμπαστιάν Λεμπ, Μάρκους Γκρόχνολμ και Σεμπαστιάν Οζιέ, και φυσικά τα σπουδαιότερα αυτοκίνητα κάθε εποχής: τα Ford Escort και τα Talbot-Sunbeam, τις Lancia Stratos και Delta, τα Audi Quattro, τα Subaru Impreza και Mitsubishi Lancer, τις Toyota Celica Turbo 4WD και Corolla WRC, τις Citroen Xsara WRC και τόσα άλλα.

Και πέρασαν, φυσικά, και θρύλοι της ελληνικής αγωνιστικής σκηνής: από τον Τζόνυ Πεσμαζόγλου στον “Σιρόκο” (κατά κόσμον Tάσο Λιβιεράτο) με τη Lancia Stratos, στον “Ιαβέρη” (Τάσο Μαρκουίζο) και βέβαια στον “Τζίγκερ” και το συνοδηγό του Κώστα Στεφανή και τον Άρη Βωβό, που έμπαιναν στην πρώτη δεκάδα της γενικής σε μια εποχή αμέτρητων θρύλων του σπορ.

Θα μείνουν για πάντα χαραγμένες στη μνήμη εικόνες σαν της Lancia Delta του “Τζιγκερ” στα χρώματα της CYCLON - που θα αναβιώσουν και πάλι φέτος στο Ακρόπολις στο Ford Fiesta Rally3 του μόλις 18χρονου, ταλαντούχου Πολωνού Ουμπέρ Λασκόφσκι.

Η Ford, μιας και αναφερθήκαμε στην εταιρεία του μπλε οβάλ, είναι ο πλέον επιτυχημένος κατασκευαστής στην ιστορία του Ακρόπολις, με συνολικά 17 νίκες (με 10 διαφορετικούς οδηγούς) των θρυλικών Escort, Focus και Fiesta, ενώ οι Lancia και Citroen μετρούν από 8, και η Subaru 5. Και ο πλέον πολυνίκης οδηγός στη χώρα μας είναι ο μεγάλος, εκλιπών Κόλιν ΜακΡέι, που έχει κερδίσει 5 νίκες με τα Subaru Impreza και Ford Focus.

Τι θα δούμε φέτος; Το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις ακολουθεί τα χνάρια της ιστορίας του, με ορισμένες κλασσικές και εμβληματικές Ειδικές Διαδρομές -όπως οι Ταρζάν, Παύλιανη, Ελευθεροχώρι- που συνδυάζονται με μια φρέσκια ιδέα για την Υπερειδική Διαδρομή: ένα μικρό σιρκουί σχεδόν 2 χιλιομέτρων στο χώρο του Σ.Ε.Α. “Σείριος” στη Μαλακάδα το Σαββατόβραδο (7/9).

Στην εποχή των υβριδικών αυτοκινήτων του WRC, της κατηγορίας Rally 1 (διαδόχου των Group B, Group A και WRC στο γύρισμα των δεκαετιών του σπορ) που είναι από τα ταχύτερα και πλέον θεαματικά όλων των εποχών, βρισκόμαστε στον πυρήνα μιας συγκλονιστικής μάχης για τους τίτλους οδηγών και κατασκευαστών.

Ο Σεμπαστιάν Οζιέ αποφάσισε να έρθει στη χώρα μας καθώς, παρά το πρόγραμμά του για επιλεγμένους αγώνες φέτος, με τρεις νίκες ήδη το 2024 διεκδικεί το πρωτάθλημα οδηγών από τους Τιερί Νεβίλ, Οττ Τάνακ και Έλφυν Έβανς - ενώ αντίστοιχα απρόβλεπτη είναι η μάχη για τον τίτλο των κατασκευαστών μεταξύ της Hyundai και της Toyota. Θα είναι, και το φετινό, άλλο ένα σπουδαίο κομμάτι του παζλ της θρυλικής ιστορίας του Ράλλυ Ακρόπολις.

Η μεγάλη επιστροφή της CYCLON στο Ακρόπολις

Στο φετινό Ακρόπολις θα κάνουμε κι ένα ταξίδι στο χρόνο: πίσω στο 1987, ένα από τα πιο εμβληματικά και σπουδαία ελληνικά πληρώματα της ιστορίας των ράλι, ο “Jigger” και ο συνοδηγός του Κώστας Στεφανής, άφησαν ανεξίτηλο το αποτύπωμά τους στον αγώνα με τα χρώματα ενός αντίστοιχα εμβληματικού χορηγού: της CYCLON. Φέτος, στα ελληνικά βουνά θα τα δούμε και πάλι -μετά από 37 χρόνια-, αυτή τη φορά στο Ford Fiesta Rally3 του μόλις 18χρονου ανερχόμενου Πολωνού Ουμπέρ Λασκόφσκι - ο οποίος παρά το νεαρό της ηλικιας του μετράει ήδη 34 συμμετοχές σε ράλι από το 2019.

Η απόφαση του Οζιέ να έρθει στην Ελλάδα για την «καυτή» μάχη των τίτλων του WRC

O Σεμπαστιάν Οζιέ, ο εν ενεργεία θρυλικότερος οδηγός του WRC με 8 παγκόσμιους τίτλους, αρχικά δεν είχε στο πλάνο του περιορισμένου φετινού του προγράμματος το Ράλλυ Ακρόπολις - αλλά πρόσφατα το προσέθεσε, βλέποντας ισχυρές πια τις ελπίδες του για την κατάκτηση του 9ου πρωταθλήματος του, και για να βοηθήσει την Toyota να κρατήσει τα “σκήπτρα” των κατασκευαστών.

Η Υπερειδική στο Σ.Ε.Α. «Σείριος»

Η οργάνωση του ελληνικού αγώνα του WRC ανέκαθεν επιζητούσε διαφορετικές, φαντασμαγορικές ιδέες για τις Υπερειδικές του διαδρομές. Έτσι και φέτος, η μεγάλη καινοτομία ήρθε με τη διεξαγωγή της ΕΚΟ Super Special Stage στο χώρο του Σ.Ε.Α. “Σείριος” στη Μαλακάσα, το απόγευμα του προσεχούς Σαββάτου (7 Σεπτεμβρίου).

Οι θρυλικές, σκληρές «ακροπολικές» Ειδικές

Η διαχρονικότητα του Ακρόπολις οφείλεται στην αρχέγονη του φιλοσοφία ως μιας σκληρής “περιπέτειας” του WRC, και στη σύγχρονη εποχή αυτή η πτυχή του έχει μεν προσαρμοστεί στους καιρούς - αλλά δεν έχει χαθεί. Έτσι, οι λάτρεις του αγώνα θα μπορούν φέτος να δουν τα αυτοκίνητα σε θρυλικές Ειδικές όπως οι Ταρζάν, Ρεγκίνι, Άγιοι Θεόδωροι, Παύλιανη κ.ά., ενώ έχουν επανέλθει και δοκιμασίες που «αγκαλιάστηκαν» από τους θεατές.

Οι ελληνικές ελπίδες

Για άλλη μια χρονιά, η “καρδιά” του Ράλλυ Ακρόπολις είναι οι ταλαντούχοι συμπατριώτες μας. Συνολικά 17 πληρώματα με τις σημαίες της Ελλάδας και της Κύπρου θα αγωνιστούν φέτος στα βουνά της Βοιωτίας, Φθιώτιδας και Κορινθίας, συνοδευόμενα από τις ελπίδες μας για μια ελληνική διάκριση. Οι κορυφαίες συμμετοχές των συμπατριωτών μας εντοπίζονται στη δεύτερη τη τάξει κατηγορία WRC2 πίσω από τις εργοστασιακές ομάδες, με μια “αρμάδα” από Skoda Fabia Evo Rally2 και Fabia RS καθώς το όνειρο των Ελλήνων θα είναι μια θέση στη δεκάδα.

Οι χάρτες του
EKO ACROPOLIS RALLY 2024

Η διαδρομή του φετινού Ράλλυ Ακρόπολις έχει διαφοροποιηθεί αρκετά, αλλά δεν έχει χάσει τίποτα από την ιστορική του “μαγεία”. Η νέα χάραξη του αγώνα, ευθυγραμμισμένη με τις νέες προδιαγραφές του WRC, αποτελεί μια νέα προσέγγιση ως προς τη διαχείριση δυνάμεων, υλικών και βέβαια ελαστικών.

Στο ωράριο του αγώνα περιλαμβάνονται ειδικές διαδρομές ταυτόσημες με τον σκληρό χαρακτήρα του, όπως οι Ταρζάν, Ρεγκίνι, Άγιοι Θεόδωροι κ.ά., ενώ έχουν επανέλθει ε.δ. που «αγκαλιάστηκαν» από τους θεατές - όπως το Οινοχώρι και η Θήβα.

05 Σεπτεμβρίου: Εκκίνηση

Για πρώτη φορά στην ιστορία του ως γύρος του WRC, ο αγώνας θα εκκινήσει από την έδρα του, τη Λαμία. Η πανηγυρική εκκίνηση (Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου) θα λάβει χώρα εμπρός από την Πανελλήνια Έκθεση Λαμίας, όπου βρίσκεται το Service Park και το Αρχηγείο του αγώνα. Θα ακολουθήσουν συνολικά 303,23 αγωνιστικά χιλιόμετρα στις επόμενες τρεις μέρες - στις παρακάτω Ειδικές Διαδρομές: ΕΔ 1-4 ΑΝΩ ΠΑΥΛΙΑΝΗ

Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου 07:58 & 14:29

Η Άνω Παύλιανη ξεκινάει από το Κουμαρίτσι και τερματίζει στην αφετηρία της γνωστής Παύλιανης. Τα αρχικά 6,7 χλμ. σε αρκετά φαρδύ και γρήγορο δρόμο (η παλιά Ε.Δ. Κουμαρίτσι) είναι εξαιρετικά τόσο για τα πληρώματα, όσο και για τους θεατές. Από εκεί και μετά υπάρχει ένα πολύ στενό ανηφορικό κομμάτι μήκους 1,30 χλμ. και στη συνέχεια ένα σχετικά αδιάφορο αλλά τεχνικό κομμάτι, μήκους 5,0 χλμ. που συναντάει την περυσινή ε.δ. Παύλιανη (λίγο πριν την «Πυρά Ηρακλέους»). Από εκεί και για τα επόμενα 9,5 χλμ. η διαδρομή είναι γρήγορη κατηφορική (η περυσινή με αντίθετη φορά) και τερματίζει μετά από μια δεξιά φουρκέτα στο σημείο που τα προηγούμενα χρόνια βρισκόταν η αφετηρία. Μήκος: 22,47 χλμ. ΕΔ 2-5 ΔΑΦΝΗ

Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου 09:09 & 15:40

Πρόκειται για μια πιο μικρή εκδοχή της ε.δ. Πύργος των προηγούμενων ετών. Ξεκινάει με ένα σχετικά κατηφορικό κομμάτι μήκους 5.17 χλμ. σε γαρμπίλι, μέχρι το ομώνυμο χωριό, το οποίο και διασχίζει. Μετά ακολουθεί ένα πολύ τεχνικό και στενό κομμάτι μέχρι το ύψος του χωριού Ανατολή. Από εκεί ακολουθούν τα τελευταία ιδιαίτερα θεαματικά και ευχάριστα οδηγικά 8,80 κατηφορικά χλμ. μέχρι τον τερματισμό, κοντά στο χωριό Μάρμαρα. Μήκος: 21.67 χλμ. ΕΔ 3-6 ΤΑΡΖΑΝ

Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου 11:17 & 17:48

Η θρυλική ΕΔ «Ταρζάν» επέστρεψε το 2021 και έγινε άμεσα δημοφιλής για τους θεατές. Τα πρώτα 10 χιλιόμετρα περνούν μέσα από πυκνό δάσος, σε σκληρό δρόμο. Στη συνέχεια, για περίπου 4 χιλιόμετρα ο δρόμος είναι ιδιαίτερα καλός. Mετά τη διασταύρωση για Ροβολιάρι και Ρεντίνα αρχίζει το γνωστό λιθόστρωτο του Ταρζάν, που ταλαιπωρεί αναρτήσεις και λάστιχα. Η ειδική διαδρομή τερματίζει λίγο πριν την είσοδο του χωριού Παλαιά Γιαννιτσού. Μήκος: 23,37 χλμ. ΕΔ 7 ΡΕΓΚΙΝΙ

Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 08:16

Αυτή είναι η περσινή Ε.Δ. Ελάτεια, αλλά με αντίθετη φορά. Σημεία αναφοράς είναι το πέρασμα από τα νερά στο 4,74 χλμ. της ΕΔ, καθώς και τα τελευταία πολύ γρήγορα κατηφορικά 10,59 χλμ. του ελληνικού “Pikes Peaks”, που πολλοί θεατές προσμένουν να παρακολουθήσουν για περισσότερο από δύο δεκαετίες. Μήκος: 28,67 χλμ. ΕΔ 8 ΘΗΒΑ

Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 10:37

Η φετινή Θήβα έχει νέα χάραξη με συνολικό μήκος 20.95 χλμ. και 54 διασταυρώσεις (!) χωρίς ωστόσο να περνάει από το γνωστό πεδίο βολής. Σε γενικές γραμμές το μοτίβο της Ε.Δ. παραμένει γνωστό, με αλλεπάλληλες στροφές σε μαλακό -στο μεγαλύτερο μέρος- οδόστρωμα. Μήκος: 20.95 χλμ. ΕΔ 9-11 ΑΓΙΟΙ ΘΕΟΔΩΡΟΙ

Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 13:05 & 17:05

Με ίδια εκκίνηση με την έκδοση του 2021 (Οικισμός Κιάφα Μπέκα), μετά από σχεδόν 6 χλμ. μπαίνει σε άσφαλτο και έπειτα από περίπου 1,3 χλμ. στρίβει επί τόπου δεξιά στο γνωστό τμήμα με 3Α μέχρι την Παναγία του Πράθι. Από εκεί συνεχίζει αριστερά σε ένα ιδιαίτερα στενό κατηφορικό κομμάτι μήκους 3,60 χλμ. και συναντάει το ποτάμι. Συνεχίζει είτε διασχίζοντάς το είτε μέσα στην κοίτη του για τα υπόλοιπα 6,00 χλμ. μέχρι τον τερματισμό, στον οικισμό Κάτω Χαρβάτι. Μήκος: 25.87 χλμ. ΕΔ 10 ΛΟΥΤΡΑΚΙ

Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 15:46

Πρόκειται για την περυσινή ε.δ. Πίσια με διαφορετικό τερματισμό. Ξεκινάει με στενό ανηφορικό κομμάτι μήκους 3,30 χλμ. από το εστιατόριο Πλάτανος στα Πίσια, μέχρι την εκκλησία της Παναγίας Φανερωμένης. Στη συνέχεια έχει ένα πολύ γρήγορο κατηφορικό κομμάτι μήκους 4,30 χλμ. Μετά μπαίνει σε ιδιαίτερα κατηφορικό και τεχνικό κομμάτι μήκους περίπου 5,00 χλμ. για να τερματίσει στα πρώτα σπίτια του οικισμού Άνω Χαρβάτι. Μήκος: 12,90 χλμ. ΕΔ 12 EKO Super Special Stage

Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 21:05

Πρόκειται για μια άκρως θεαματική διαδρομή, 1,97 χιλιομέτρων, στον περιβάλλοντα χώρο του σταθμού, καθώς και τμήμα του αυτοκινητοδρόμου στο ρεύμα από Λαμία προς Αθήνα. Η είσοδος στην ΕΚΟ Super Special Stage είναι ελεύθερη, και υπάρχουν ενδεδειγμένοι από την οργάνωση χώροι στάθμευσης.
ΕΔ 13 ΟΙΝΟΧΩΡΙ

Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 08:59

Τα πρώτα 3,41 χλμ είναι ανηφορικά με πολύ καλό οδόστρωμα. Τα επόμενα 2,83 χλμ. είναι η χαρά του θεατή! Εξελίσσονται ανάμεσα σε νταμάρια με πολύ μεγάλα κομμάτια θέασης και άπλετο χώρο για ασφαλές camping. Μετά ακολουθούν 3,70 χλμ. σχετικά στενού δασικού δρόμου, που βγαίνει στην άσφαλτο Σκλήθρου-Οινοχωρίου για 220 μ. και μπαίνει ξανά στον στενό -χωρίς ενδιαφέρον για το θεατή- χωματόδρομο, μέχρι τον τερματισμό που βρίσκεται λίγο έξω από το χωριό Κάτω Παύλιανη. Μήκος: 17,47 χλμ. ΕΔ 14-15 ΕΛΕΥΘΕΡΟΧΩΡΙ – WOLF POWER STAGE

Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 10:05 & 13:15

Μία από τις κλασικές ΕΔ του Ράλλυ Ακρόπολις - τουλάχιστον τα τελευταία 25 χρόνια. Ξεκινάει έξω από το Ελευθεροχώρι, ανηφορίζει σχετικά γρήγορα μέχρι την πρώτη λίμνη (η οποία δεν έχει νερό) και μετά μπαίνει στο δάσος, σε ένα πολύ στενό κομμάτι μέχρι τη διασταύρωση της Δριμαίας. Από εκεί ο δρόμος γίνεται πάρα πολύ γρήγορος μέχρι το ύψος της δεύτερης λίμνης (χωρίς νερό). Μετά από περίπου 1,5 χλμ. γίνεται και πάλι πολύ στενός. Τερματίζει στις παρυφές του χωριού Μενδενίτσα, όπου θα γίνει και η απονομή της Wolf Power Stage. Μήκος: 18,29 χλμ.

Αντί Επιλόγου

Κλασσικές “ακροπολικές” Ειδικές, νυχτερινή Ειδική Διαδρομή κοντά στην Αθήνα, η “αφρόκρεμα” των οδηγών και αυτοκινήτων του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος σε μια οριακή μάχη για τους τίτλους, επιστροφή εμβληματικών χορηγών όπως η CYCLON, και ελπίδες για μια ελληνική διάκριση - ο φετινός ελληνικός αγώνας του WRC έχει όλα τα “συστατικά” για να είναι και πάλι ένα “κλασσικό” Ακρόπολις.

Για τους χιλιάδες θεατές που θα βρεθούν και φέτος στην Υπερειδική και στα βουνά, στην εκκίνηση της Λαμίας και στον τερματισμό, καθώς και για όσους παρακολουθήσουν τις εξελίξεις μέσα από τη δημοσιογραφική κάλυψη του SPORT24, ήρθε η ώρα να λάβετε θέσεις για το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2024.

Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Μποϊδάνης, Πάνος Διαμάντης
Creative Direction: Γιάννης Σαρλής
Φωτογραφίες: Γιάννης Παρασκευάς